مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

درمان زخم سوختگی در مشهد

یکی از آسیب‌های شایع وارد شده به بدن، سوختگی است که ممکن است برای هرکس و به دلایل مختلف رخ دهد و پوست، غشای مخاطی بدن، معده یا دستگاه گوارش را دچار عوارض کند. سوختگی‌ها به علل مختلفی رخ می‌دهند و با توجه به شدت آن به چند درجه تقسیم می‌شوند. اکثر سوختگی‌ها سطحی هستند و ممکن است حتی نیازی به مراجعه به پزشک نباشد؛ اما حتی از این سوختگی‌ها نباید غافل شد و لازم به رعایت نکاتی است  که در این مقاله به آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است برای درمان زخم سوختگی در مشهد می‌توانید به کلینیک خانه زخم پارسیان مراجعه کنید تا روند بهبود زخم‌های خود را سرعت بخشید.
درمان زخم سوختگی در مشهد

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

یکی از آسیب‌های شایع وارد شده به بدن، سوختگی است که ممکن است برای هرکس و به دلایل مختلف رخ دهد و پوست، غشای مخاطی بدن، معده یا دستگاه گوارش را دچار عوارض کند. سوختگی‌ها به علل مختلفی رخ می‌دهند و با توجه به شدت آن به چند درجه تقسیم می‌شوند. اکثر سوختگی‌ها سطحی هستند و ممکن است حتی نیازی به مراجعه به پزشک نباشد؛ اما حتی از این سوختگی‌ها نباید غافل شد و لازم به رعایت نکاتی است  که در این مقاله به آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است برای درمان زخم سوختگی در مشهد می‌توانید به کلینیک خانه زخم پارسیان مراجعه کنید تا روند بهبود زخم‌های خود را سرعت بخشید.

شیوه‌های درمان سوختگی

سوختگی از نظر شدت و عمق به سه دسته تقسیم می‌شود که شیوه برخورد با هرکدام متفاوت است. انواع سوختگی به شرح زیر است:

سوختگی درجه یک یا سطحی

به دلیل اینکه سوختگی سطحی تنها روی لایه بالایی پوست تاثیرگذار است، پس از ریختن سلول‌های پوستی، نشانه‌های آن نیز از بین می‌رود. این نوع سوختگی معمولا بین  ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابد و جای زخم نیز باقی نمی‌ماند.

اگر سوختگی سطحی قسمت بزرگی از پوست ( بیشتر از ۳ اینچ) را درگیر کند، یا روی صورت و مفاصل بزرگ مانند زانو، پا، ستون فقرات، مچ پا، شانه و ساعد را درگیر کند، مراجعه به پزشک الزامی است.

سوختگی درجه یک با مراقبت خانگی درمان می‌شود و با رعایت این نکات می‌تواند طول دوره بهبودی را کاهش داد:

  • قرار دادن محل زخم در آب خنک به مدت ۵ دقیقه
  • مصرف مسکن برای تسکین درد
  • استفاده از لیدوکائین برای بی حس کردن محل

لازم است بدانید برای بهبود زخم تحت هیچ عنوانی از یخ استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث آسیب بیشتر به زخم می‌شود. همچنین نباید روی زخم پنبه بگذارید؛ زیرا الیاف ظریف به زخم می‌چسبد و خطر عفونت را بالا می‌برد. همچنین از درمان‌های خانگی مانند گذاشتن سیب زمینی، کره، تخم مرغ و خمیر دندان بر روی زخم خودداری نمایید. حتی محل سوختگی را فوت نکنید؛ زیرا این کار باعث ایجاد اکسیژن کافی برای افزایش آسیب سوختگی می‌شود. شما می‌توانید برای درمان زخم سوختگی در مشهد به کلینیک‌های معتبر مراجعه کرده و از خود درمانی بپرهیزید.

سوختگی درجه دو

سوختگی درجه دو، لایه‌های سطحی پوست که شامل اپیدرم و درم هستند را درگیر می‌‌کند. این نوع سوختگی با تاول همراه است و ممکن است از محل زخم مایعاتی ترشح شود یا در محل سوختگی اسکار تشکیل شود. همچنین احتمال ترکیدن و باز شدن تاول‌ها وجود دارد که زخم ظاهری مرطوب و آبدار پیدا می‌کند. به مرور زمان نیز بافت زخم ضخیم، نرم و دلمه مانند شود.

به علت ظرافت این زخم‌ها، لازم است ناحیه آن تمیز نگه داشته شده و برای جلوگیری از عفونت بانداژ شود؛ این کار به بهبود سریع سوختگی نیز کمک می‌کند. بهبود این نوع سوختگی ممکن است بیشتر از دو هفته طول بکشد؛ اما اکثر آن‌ها بدون ایجاد جای زخم و با تغییر رنگدانه‌های پوستی درمان می‌شوند. هرچه تاول‌ها عمیق‌تر باشد، زمان بیشتری برای بهبود خواهد برد. در برخی از موارد شدید آسیب دیدگی، فرد به پیوند پوست نیاز پیدا می‌کند. در پیوند پوست، پوست سالم از ناحیه دیگر بدن گرفته شده و به محل سوختگی پیوند می‌خورد.

در این نوع سوختگی نیز باید از درمان‌های خانگی و گذاشتن یخ و پنبه خودداری کنید. درمان اولیه در سوختگی خفیف نوع دو، شامل  قرار دادن پوست زیر آب خنک به مدت ۱۵ دقیقه و مصرف داروهای مسکن است. اگر سوختگی در مناطقی مانند صورت، دست‌ها، باسن، پا و کشاله ران باشد لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. اگر به دنبال درمان زخم سوختگی در مشهد می‌گردید کافی است به سایت خانه زخم پارسیان مراجعه و به صورت آنلاین نوبت خود را رزرو کنید.

سوختگی درجه سه

سوختگی درجه سه همه لایه‌های پوست شامل اپیدرم، درم و هایپودرم را تحت تاثی قرار می‌دهد. ممکن است این سوختگی به تاندوم و استخوان رسیده باشد و رنگ بافت محل آسیب دیده به قهوه‌ای و سیاه تغییر می‌کند. در این سوختگی نیز احتمال ایجاد اسکار وجود دارد. همچنین ممکن است فرد دچار قطع عضو شود. جای این سوختگی باقی می‌ماند و فرد به جراحی پلاستیک نیاز پیدا خواهد کرد.

این زخم‌ها با جای زخم و جمع‌شدگی شدید و بدون جراحی جوش می‌خورند. هیچ زمان معینی برای بهبود این نوع سوختگی وجود ندارد.

در صورت دچار به این نوع سوختگی، هرگز اقدام به خوددرمانی نکنید و بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. تا زمان آمدن اورژانس مواظب باشید لباستان به زخم نچسبد.؛ با این حال از درآوردن لباس خودداری کنید.

سوختگی درجه سه با بیشترین خطرات و عوارض مانند از دست دادن خون، عفونت و شوک همراه است. عدم توجه به این عوارض ممکن است منجر به مرگ فرد آسیب دیده شود. یکی دیگر از عوارض سوختگی شدید، کزاز است؛ زیرا یک عفونت باکتریایی است. کزاز دستگاه عصبی را درگیر و منجر به مشکلات انقباض عضلات می‌شود. لازم است افراد هر ۱۰ سال واکسن کزاز را دریافت نمایند تا دچار این عفونت نشوند.

به طور کلی روش‌های درمانی که برای زخم سوختگی استفاده می‌شود شامل این موارد است:

  • استفاده از پانسمان‌های نوین ( درمان زخم سوختگی در مشهد با استفاده از این پانسمان در خانه زخم پارسیان انجام می‌شود)
  • جراحی و پیوند پوست
  • توانبخشی
  • فیزیوتراپی
  • تجویز آنتی بیوتی

درمان زخم سوختگی

راه‌های پیشگیری از سوختگی

بهترین راه پیشگیری از سوختگی، جلوگیری از وقوع آن‌ها است. مشاغل خاصی وجود دارند که افراد را در معرض سوختگی قرار می‌دهند که لازم است تمام نکات ایمنی رعایت شود تا مشکلی رخ ندهد. با این وجود اکثر سوختگی‌ها در خانه به وقوع می‌پیوندد و کودکان در برابر این حوادث آسیب بیشتری می‌بینند.

رعایت نکات زیر برای جلوگیری از وقوع این حوادث ضروری است:

  • هنگام آشپزی از ورود کودکان به آشپزخانه جلوگیری کنید.
  • یک کپسول آتش نشانی داخل یا نزدیک آشپزخانه قرار دهید.
  • هر ماه سنسورهای حساس به دود را آزمایش کنید.
  • هر ۱۰ سال سنسورهای تشخیص دود را تعویض نمایید.
  • دمای آبگرمکن را بیش از ۱۲۰ درجه بالا نبرید.
  • پریزهای برق را بپوشانید.
  • از لخت نبودن کابل‌های برق مطمئن شوید.
  • پرزگیرهای سشوار را چک کنید.
  • هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • مواد شیمایی در دسترس کودکان نباشد و هنگام استفاده از آن حتما از دستکش استفاده کنید.

درمان زخم سوختگی در مشهد

سخن پایانی

هر فردی ممکن است سوختگی را با درجه کم یا زیاد تجربه کند. برخی از سوختگی‌ها خفیف هستند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند؛ اما ممکن است برخی سوختگی ها عمیق باشد که در این صورت پانسمان زخم در بهبود آن بسیار موثر است. برخی از پانسمان‌ها با چسبیدن به زخم، باعث بدتر شدن سوختگی ‌می‌شوند و باید بسیار مراقب باشید و این کار را به دست مراکز معتبر بسپارید. خانه زخم پارسیان برای درمان زخم سوختگی در مشهد، از بهترین پانسمان‌ها و روش‌های نوین در بهبود زخم استفاده می‌کند و می‌توانید با مراجعه به این کلینیک زخم‌های خود را سریع‌تر درمان کنید.

خانه زخم پارسیان