مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

4 تاثیر پانسمان نقره بر زخم‌های مزمن

پانسمان نقره برای زخم پای دیابتی. زخم پای دیابتی یکی از شایع ترین و جدی ترین عوارض مزمن دیابت است برای پوشاندن یا پر کردن انواع زخم از جمله زخم های عفونی استفاده می شوند
پانسمان نقره

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

پانسمان نقره

پانسمان‌های نقره یک نوع محصول موضعی می‌باشد که حاوی نقره‌ی یونی است و به طور دائمی یک میزان نقره را روی زخم ترشح می‌کند، در اینجا لازم است بدانید که نقره عمل ضد میکروبی و یا ضد باکتری را در مقابل زخم انجام می‌دهد چرا که یون‌های نقره دارای عناصری هستند که می‌توانند به طور گسترده به میکروب‌ها حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند. طی سالیان طولانی نقره به عنوان یک نوع آنتی بیوتیک شناخته شده است.

اشکال مختلف به کار بردن یون‌های نقره در پانسمان

ساختار داخلی پانسمان

در این نوع پانسمان‌ها ممکن است نقره در سطح داخلی پانسمان قرار بگیرد در واقع به عنوان یکی از اجزای سازنده‌ی پانسمان محسوب می‌شود. در نوع دیگر ممکن است که نقره در لایه خارجی پانسمان باشد.

ساختار خارجی پانسمان

سطح مشبک حاوی نقره یک یا دو سطح خارجی پانسمان را تحت پوشش قرار می‌دهد که این سطوح در تماس با زخم محل مورد نظر می‌باشد. نقره‌ی موجود در این پانسمان‌ها به طور تاثیرگذاری در از بین بردن میکروب‌ها نقش دارد.

بیشتر بخوانید:دلایل سیاه شدن ناخن افراد دیابتی

انواع پانسمان‌های نقره

همانطور که می‌دانید زخم‌ها بر اساس عمق و گستردگی، میزان ترشحات و عفونت، خشک بودن و غیره انواع مختلفی دارد، با توجه به اشکال مختلف زخم‌ها پانسمان‌ نقره نیز در انواع متفاوتی به تولید می‌رسد: پانسمان هیدروژل، پانسمان فوم، هیدروفیبر، اسپری، پانسمان هیدروکلوئید، پانسمان آلژینات، فیلم پلیمری از انواع پانسمان‌های نقره می‌باشند. در اینجا لازم است بیان کنیم که در برخی موارد نیز ممکن است که برای تاثیرگذاری بیشتر از ترکیب نقره و ذغال فعال استفاده می‌شود.

پانسمان نقره هارتمن

یکی از برندهای مطرح و معتبر در زمینه‌ی تولید پانسمان برای زخم‌ها برند هارتمن می‌باشد، پانسمان‌های تولیدی این برند در درمان انواع زخم‌های مزمن کاربرد دارد. در زیر به بررسی ویژگی‌های مرتبط با پانسمان‌های هارتمن می‌پردازیم:

بدون پرز و پارافین می‌باشد.
قابلیت برش در ابعاد مورد نیاز
متشکل از پلی آمیدهای ترکیب شده با نقره
تا هفت روز می‌توان بدون نیاز به تعویض از آن استفاده کرد. البته باید در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است پزشک دستور دیگری را تجویز کند که نیاز به تعویض داشته باشد.

بخش پارچه‌ای پانسمان که ترکیب شده با چربی‌های گیاهی است در تماس با محل زخم می‌باشد، باید در نظر داشته باشید که این نوع پانسمان باعث ایجاد چسبندگی به زخم نخواهد شد و در زمان تعویض به راحتی می‌توان آن را از محل جدا کرد.

نقش پانسمان نقره در درمان زخم‌های سوختگی

همانطور که می‌دانید عواملی مانند مواد شیمیایی، حرارت شدید، بخار مایعات، تماس با جسم داغ و شعله، برق گرفتگی می‌تواند در ایجاد سوختگی‌های خفیف و شدید موثر باشد. سوختگی‌های کوچک را می‌توان با استفاده از مراقبت‌های عمومی و استفاده از کرم موضعی و پانسمان‌های سطحی تحت مراقبت قرار داد، حال سوختگی‌های گسترده‌تر نیز وجود دارند که طی آن بافت‌های زیرین چوست دچار آسیب‌های جدی می‌شوند و احتمال بروز عفونت در آن‌ها خیلی بیشتر است، در اینجا استفاده از پانسمان‌های نقره به شکل خمیر، ژل و هیدروکلوئید انتخاب مناسبی برای این زخم‌ها به شمار می‌روند. پانسمان نقره با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی همچنین می‌توانند میزان تورم و درد زخم‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

پانسمان نقره در درمان زخم‌های بستر

زخم‌های بستر در اثر عواملی مانند عدم تحرک و ایجاد فشار از سوی استخوان‌ها به پوست ایجاد می‌شوند، چرا که به مرور زمان پوست در محل تحت فشار به شدت نازک شده و در نتیجه زخم بستر ظاهر می‌شود. بر اساس شواهد می‌توان بیان داشت که زخم بستر با وجود بیماری دیابت و نقص و ضعف سیستم ایمنی تشدید می‌شود. حال در اینجا می‌توان با استفاده از پانسمان‌های نقره از بروز عفونت و همچنین رشد باکتری پیشگیری کرد. در برخی موارد نیز ممکن است که شدت و عمق زخم بستر زیاد و گسترده باشد که در این شرایط از پانسمان‌های نقره به شکل نواری استفاده می‌کنند.

پانسمان نقره برای درمان زخم پای دیابتی

اغلب افراد مبتلا به دیابت به نوروپاتی محیطی دچار هستند که طی آن احساس درد و آسیب در قسمت پا با مشکل مواجه است و فرد حسی ندارد، به همین سبب بروز زخم در پا و پیشرفت آن یکی از عوارض رایج در دیابتی‌ها می‌باشد. باید بیان داشت که در رابطه با کنترل ابتدایی زخم پای دیابتی می‌توان از پانسمان نقره استفاده کرد و اگر زخم فرد عمیق بود پانسمان نقره‌ی نواری را به کار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان