مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

6 مورد از انواع زخم ناحیه تناسلی و راه درمان و پیشگیری

زخم ناحیه تناسلی

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

زخم ناحیه تناسلی

زخم ناحیه تناسلی یکی از انواع بیماری‌های پوستی بوده که به دلیل محل ایجاد آن و دور از دسترس بودنش بیشتر اوقات توجه زیادی به آن نمی‌شود.

این در حالی است که زخم ناحیه تناسلی می‌تواند مشکلات و بیماری‌های بسیار زیادی را برای خود فرد بیمار و همچنین افراد دیگری که در ارتباط با او هستند (از طریق روابط جنسی) ایجاد کند.

عدم اطلاعات کافی در این زمینه باعث مشکلات فراوانی برای افراد شده است؛ اما نگران نباشید. در ادامه این مقاله قصد داریم این بیماری را به طور مفصل برای شما توضیح بدهیم.

اگر شما جزو افرادی هستید که دچار زخم در ناحیه تناسلی خود شده‌اید، حتما تا انتهای مقاله را مطالعه کنید؛ حتی اگر تا به‌حال چنین مشکلی برایتان به وجود نیامده هم خواندن این مقاله برای شما خالی از لطف نیست. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه برای تمامی افراد سالم و بیمار مناسب خواهد بود.

علت‌های زخم در ناحیه تناسلی زنان

انواع زخم در ناحیه تناسلی زنان عبارتند از: برجستگی‌ و تاول‌های کوچک، پوسته پوسته شدن، زخم رو باز و…. ایجاد شوند.

همچنین زخم ناحیه تناسلی می‌تواند با علائم دیگری مثل: درد، خارش، سوزش، قرمزی، خونریزی و درد و سختی هنگام ادرار کردن همراه باشد.

۱. حساسیت و آلرژی

یکی از دلایل زخم در ناحیه تناسلی بانوان می‌تواند الرژی و حساسیت باشد. معمولاً چنین زخم‌هایی در اثر آلرژی به مواردی مانند: ژل شستشو، ژل روان‌کننده، اسپری‌ها و به طور کلی هرچیز خارجی که به واژن وارد می‌شود باشند.

۲. بیماری‌های پوستی

از دیگر علل زخم‌ در ناحیه تناسلی می‌توان به بیماری‌های مزمن پوستی مثل:  اگزما و… اشاره کرد. همچنین انواع عفونت‌های ناحیه تناسلی می‌توانند باعث ایجاد زخم در آن ناحیه بشوند.

۳. زخم در اثر مقاربت

بیشترین علتی که باعث زخم در ناحیه تناسلی زنان می‌شود در اثر مقاربت‌ جنسی می‌باشد. مقاربت‌های جنسی بدون رعایت نکات بهداشتی می‌تواند منبع اصلی انواع بیماری‌ها، عفونت‌ها و زخم در ناحیه تناسلی باشد که خیلی راحت از این طریق منتقل می‌شوند.

علت زخم در ناحیه تناسلی مردان

زخم در ناحیه تناسلی مردان انواع مخلفی دارند مثل: دانه‌های سفید یا قرمز، برجستگی‌ها، زگیل، کیست یا اولسرها (زخم‌هایی که بر روی کلاهک آلت مردانه) بر روی آلت آن‌ها ایجاد بشود.

۱) تبخال

تبخال تناسلی یکی از انواع عفونت‌های مقاربتی است که در اثر ویروس تبخال بر روی آلت مردانه ایجاد می‌شود. از علائم تبخال می‌توان به زخم‌های دردناک، خارش، و تاول‌های پر از مایعات اشاره کرد.

در صورت ترکیدن این تاول‌ها جای زخم‌هایی بر روی آلت مردانه باقی خواهد ماند. پس بهتر است در صورت ابتلا به این بیماری مراقب باشید و فشاری به تاول ایجاد شده وارد نکنید تا کاملا درمان شود.

۲) زگیل زخم ناحیه تناسلی

همانطور که می‌دانید بیشترین علت زخم در ناحیه تناسلی از انواع  زخم و بیماری‌های مقاربتی هستند. زگیل تناسلی هم یکی دیگر از زخم‌های عفونی مقاربتی است که که به صورت یک زائده اضافی و برآمدگی بر روی آلت مردانه ایجاد می‌شود.

۳) سفلیس

سفلیس یک عفونت مقاربتی و بسیار شدید باکتریایی است که بسیار بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم رسیدگی و درمان می‌تواند پیامدها و مشکلاتی مانند: مشکلات قلب و عروق، زوال عقل، مننژیت، سکته و…. بشود.

جالب است بدانید این بیماری خطرناک در ابتدا یک زخم کاملاً معمولی و حتی بدون هیچ درد و قرمزی خاصی ظاهر می‌شود و تا ۶ هفته‌ هم باقی خواهد ماند.

۴) بیماری‌های پوستی

وجود زخم قرمز رنگ در آلت تناسلی مردان به چه معناست؟ اسکابیز یک بیماری مسری پوستی است که پوست قسمت‌های مختلف بدن از جمله آلت را درگیر کرده و باعث ایجاد زخم در ناحیه تناسلی خواهد شد.

این بیماری در اثر ورود یک نوع کنه به نام Sarcoptes scabiei به زیر پوست ایجاد شده و تاول و زخم‌های ریز قرمزی را بر روی پوست ایجاد می‌کند.

اگر برای اولین‌بار به این بیماری مبتلا شوید احتمالاً تا ۶ هفته هیچ اثری از آن مشاهده نخواهید کرد اما زمانی که برای دومین‌بار به آن مبتلا شوید نهایتا تا ۴ روز پس از ابتلا علائمش را مشاهده خواهید کرد.

علائم دیگر زخم در ناحیه تناسلی

  • تغییر رنگ در ناحیه تناسلی
  • خروج ترشحات و مایعات غیرطبیعی
  • تغییر رنگ
  • مشاهده زخم
  • تورم، سوزش و درد
  • مشاهده حشرات یا لارو و تخم آن‌ها
  • احساس درد زیاد هنگام برقراری رابطه جنسی یا ادرار
  • خونریزی
  • پوسته پوسته شدن

گاهی اوقات امکان دارد علائم زخم در ناحیه تناسلی در قسمت‌های دیگر بدن مشاهده شود مانند:

  • زخم شدن دهان
  • مشاهده خون یا ترشحات در مدفوع
  • درد در ناحیه لگن
  • بزرگ شدن و تورم غدد لنفاوی
  • خروج ترشحات از ناحیه رکتال یا کناره‌های کشاله ران

چطور از زخم ناحیه تناسلی جلوگیری کنیم؟

راه‌های پیشگیری زیادی دراین‌باره وجود دارد اما بهتر است اگر قصد پیشگیری دارید چند دقیقه زمان بگذارید تا توسطدکتر اورولوژیست ویزیت شوید و بهترین راه پیشگیری با توجه به شرایط‌تان به یادبگیرید.

برای پیشگیری از ایجاد زخم ناحیه تناسلی و بیماری‌های ناحیه تناسلی می‌توان برخی فاکتورهای خاص را اجرا کرد مانند:

  • از آن‌جایی که بیشتر بیماری‌ها و زخم‌ ناحیه تناسلی از نوع مقاربتی هستند، بهتر است تمام موارد پیشگیری از انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی را هر دو طرف انجام بدهند و در این مورد با کاملاً پیگیر باشید.

برای مثال به صورت مرتب و منظم به پزشک مراجعه کرده و از لوازمی مانند کاندوم در روابط جنسی خود حتما استفاده کنید.

  • تا زمانی که آثار زخم در ناحیه تناسلی خود مشاهده می‌کنید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

انواع راه‌های درمان زخم در ناحیه تناسلی

برای درمان زخم ناحیه تناسلی می‌توانید از طب سنتی یا طب شیمیایی و نوین استفاده کنید؛ اما در هرحالت باید حتماً به پزشک و متخصص مراجعه کرده و دوره درمان خود را به صورت کامل بگذرانید.

درمان‌های طب سنتی

  • حمام آب گرم و شستشوی محل زخم با شوینده‌های مناسب پوست
  • استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، سیر، سرکه و… برای درمان زخم و عفونت
  • استفاده از روغن‌های ترمیم‌کننده و تسکین‌دهنده مانند روغن اسطوخدوس و روغن زیتون
  • استفاده از گیاهان دارویی تجویز شده به صورت موضعی یا نوشیدن دم‌کرده آن‌ها
  • اصلاح تغذیه
  • استفاده از نمک‌های دریایی و جلبک‌ها به همراه کمپرس سرد

سوالات متداول مراقبت از زخم

 

درمان‌های شیمیایی

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل و زخم ناحیه تناسلی می‌توانید از روش انجماد و فیریز کردن، لیزر یا استفاده استفاده از داروهای موضعی را امتحان کنید.

درمان سفلیس

تزریق داروهایی مانند پنی‌سیلین که اصلی‌ترین راه‌های درمان این بیماری است در کنار سایر مراقبت‌های پزشکی و دارویی می‌تواند تا حدی مؤثر باشد.

درمان اسکابیز

برای درمان این بیماری استفاده از پمادها و کرم‌های تجویز شده در مراحل ابتدایی ابتلا می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد. همچنین داروهای خوراکی نیز اثربخش می‌باشند.

درمان تبخال

درمان مشخص و ثابتی برای تبخال وجود ندارن اما چون تبخال یک بیماری ویروسی است می‌توان از ضدویروس‌ها برای جلوگیری از پیشرفت و تا حدی درمان آن کمک گرفت.

درمان پوسته پوسته شدن و زخم ناحیه تناسلی

پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی علت‌های گوناگونی دارد و تا زمانی که علت آن توسط بیماری‌های مقاربتی تشخیص داده نشود نمی‌توان درمان قطعی برایش انجام داد. اما معمولا پماد زخم ناحیه تناسلی مردان در این موارد می‌تواند یکی از راه‌های درمان باشد.

 

بیشتر بخوانید:پانسمان کلاژن چیست؟

 

درمان زخم در ناحیه تناسلی زنان

روش‌های درمان برای این بیماری استفاده از داروهای شیمیایی مانند آنتی‌بیوتیک و داروهای ضدویروسی است که باید حتما دکتر زنان یا دکتر اورولوژی زنان و زایمان آن را تجویز کند تا نتیجه‌بخش باشد.

درمان زخم ناحیه تناسلی مردان

درمان زخم دستگاه تناسلی مردان با طب سنتی قابل انجام است. البته نه تمامی زخم‌ها. با توجه به اینکه علت زخم‌های این ناحیه متفاوت هستند، راه درمان آن‌ها نیز متفاوت از یکدیگر است و حتما باید دکتر طب سنتی با سنجش شرایط‌تان برای شما تجویز کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تقریبا تمام علت‌های زخم در ناحیه تناسلی به همراه راه درمان آن‌ها را برای شما شرح دادیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید؛ اما فراموش نکنید برای درمان قطعی حتما باید به دکتر اورولوژی و در موارد حادتر به پزشک متخصص اورولوژی ترمیمی مراجعه کنید تا به طور قطعی درمان شوید.

به هیچ‌عنوان سرخود داروهای گیاهی یا شیمیایی را مصرف نکنید. بهترین راه، پیشگیری و جلوگیری از ایجاد این بیماری‌ها است. پس تا جایی که می‌توانید سعی بر پیشگیری داشته باشید و موارد بهداشتی به‌ویژه در روابط جنسی را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان