مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

تحلیل مفهوم زخم فشاری

نام علمی زخم بستر‌، زخم فشاری است. این زخم بافت‎‌های پوست را در اثر فشار طولانی مدت دچار مشکل می‌کند درمان زخم فقط محدود به انجام پانسمان توسط پزشک و پرستار می باشد...
زخم فشاری

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

زخم‌ فشاری چیست؟

آسیب بافتی موضعی به پوست یا بافت‌های زیر جلدی است که اغلب روی برجستگی‌های استخوانی است که در اثر برش و اصطکاک با فشار یا همراه با آن ایجاد می‌ شود. زخم فشاری در نتیجه انسداد جریان خون بافت نرم به دلیل فشار زیاد و طولانی مدت به بافت نرم ایجاد می شود. برش و اصطکاک نیز از علل آن است. این ایسکمی می تواند باعث آسیب بافتی و مرگ سلولی در عرض ۲ ساعت شود.

این می تواند از قرمزی که با فشار روی پوست محو نمی شود تا از دست دادن بافت تمام ضخیم که در آن استخوان ها، تاندون ها یا ماهیچه ها تحت تاثیر قرار می گیرند متفاوت باشد. شایع ترین محل ها عبارتند از ساکروم، دنبالچه، ایسکیوم، تروکانتر و پاشنه. سایر نواحی مانند آرنج، زانو، مچ پا یا پشت جمجمه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. حفاظت با توزیع مجدد فشار با تغییر مرتب موقعیت بیمار به دست می آید.

 

درمان زخم بستر با روش های نوین

 

علائم زخم بستر

علائم زخم فشاری در هر مرحله متفاوت است. بسته به مرحله، ممکن است یکی از موارد زیر وجود داشته باشد:

  1. تغییر رنگ پوست
  2. درد، خارش یا سوزش در ناحیه آسیب دیده
  3. پوست باز
  4. پوستی که نرم‌تر یا محکم‌تر از پوست اطراف است
  5. نکروز یا بافت مرده‌ای که سیاه به نظر می‌رسد
  6. گرم شدن پوست
  7. قرمزی یا تغییر رنگ اطراف زخم
  8. چرک یا سبز رنگ
  9. بوی بد
  10. تب

زخم فشاری به چند درجه تقسیم میشود؟

زخم فشاری بر اساس شدت زخم به 4 درجه تقسیم می شود. در درجه اول پوست، قرمز به نظر می رسد. محل زخم ممکن است حساس به لمس، دردناک، سفت، نرم، گرم یا سرد در مقایسه با پوست اطراف باشد. هر چه زخم عمیق تر می شود علایم، شدت و وسعت زخم افزایش می یابد، به طوریکه زخم درجه ی 4 ممکن است عضله، استخوان و تاندون را گرفتار کند.

زخم‌  فشاری چه عوارضی به همراه دارد؟

زخم‌ فشاری می‌تواند دردناک باشند و عفونی شوند و عفونت ممکن است از پوست (سلولیت)، به خون (سپسیس)، عضله یا استخوان گسترش یابد. درمان ممکن است شامل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، معمولاً در خانه و گاهی اوقات در بیمارستان، باشد. در موارد بسیار نادر، زخم‌ فشاری مزمن می‌توانند باعث سرطان پوست شوند. تشخیص زود هنگام و درمان سریع زخم‌ فشاری برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

اهداف درمان زخم فشاری مدیریت عفونت و تسریع درمان زخم فشاری است. زخم های فشاری را می توان با استفاده از فلپ یا سایر روش های بستن جراحی ترمیم کرد. توانبخشی بیمار و آموزش، میزان عود زخم فشاری را کاهش می دهد.

آیا دیابت بر پا تاثیر می گذارد. 

 

مفهوم زخم فشاری:

همانطور که مشخص است، زخم فشاری عبارتند از نکروز زخم و بافت که می تواند به ویژه در برجستگی های استخوان در نتیجه عواملی مانند فشرده شدن، اصطکاک یا پارگی روی سطح بدن یا فشار فیزیکی خارجی رخ دهد. یا به عنوان “از دست دادن بافت ایسکمیک، که به دلیل فشار طولانی مدت بافت ها ایجاد می شود و بیشتر در برجستگی های استخوانی بدن مشاهده می شود” تعریف می شود. همانطور که در تعاریف دیده می‌شود، زخم‌ فشاری با علت مشخص ممکن است شامل آسیب بافتی باشد که می ‌تواند از تغییر رنگ جزئی پوست به عضلات و استخوان‌ها پیشرفت کند.

سایر درمان‌ها

  • درمان‌های دیگری نیز برای بهبودی زخم بستر در دسترس است، اما باید قبل از انجام این روش‌ها حتما تحقیق و با پزشک مشورت کنید.
  • درمان ساکشن برای حدف مایع اضافی زخم
  • درمان الکتریکی: مقدار کمی از برق باعث تحریک سلول‌ها می‌شود و به بهبود کمک می‌کند.
  • اولتراسوند
  • درمان لیزر، که از نور برای کمک به ترمیم زخم استفاده می‌کند.
  • ماگوت‌های استریل (لارو) در برداشتن سلول‌های مرده بسیار خوب عمل می‌کنند و زخم را تمیز می‌کنند.

درمان زخم بستر

درمان زخم بستر بسته به عواملی همانند وسعت و درجه زخم‌ فشاری متفاوت است. اولین هدف از درمان این عارضه، برداشتن فشار و تغییر پوزیشن فرد است که برای این کار می‌توانند از تشک‌های مواج (سلولی و تخم مرغی) استفاده نمایند. در مرحله بعدی، نوبت به درمان‌های تخصصی، دبریدمان، وکیوم‌تراپی و پانسمان‌های نوین جهت احیاسازی و بازسازی بافت‌های تخریب شده می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان