مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

5 روش مهم درمان زخم بستر

قاعدتا درمان زخم بستر (زخم های فشاری) بخاطر گستردگی ابعاد با زیر نظر چند پزشک متخصص درمان شود پزشک ارشد که برنامه درمانی برای زخم بستر تنظیم می کند و زمانی رخ می دهد که فرد مدت طولانی در بستر می ماند
زخم بستر

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

درمان زخم بستر

درمان زخم بستر ،همچنین به عنوان درمان زخم بستر یا زخم فشاری شناخته شده است،زخم بستر ناشی از فشار طولانی مدت و غیرقابل برگشت به آن منطقه است. علت اصلی ایجاد فشار نامنظم به یک ناحیه از پوست است.

درمان زخم بستر، یا همان زخم فشاری، ممکن است بسته به شدت و عمق زخم و وضعیت بیمار متفاوت باشد. درمان زخم بستر معمولاً به همراه توجه به عوامل اساسی آن از جمله تخمیر پوست، کنترل عفونت، تسریع فرایند التیام و مراقبت از بیمار، صورت می‌گیرد. در ادامه، چند روش معمول درمان زخم بستر را بررسی خواهیم کرد:

1. فشار آزاد: این روش شامل تغییر موقعیت بیمار به طور مداوم، استفاده از تخت بسترهای مناسب فشار آزاد و استفاده از وسایل و تجهیزات حمایتی مانند وسایل پشتیبانی بدن (کمربند‌ها و بالشتک‌ها) است.

2. تمیز کردن و تخمیر پوست: برای جلوگیری از عفونت، پوست زخم بستر باید تمیز شده و تخمیر شود. استفاده از محلول‌های ضد عفونی کننده و تخمیر کننده و استفاده از محافظ پوستی (مثل باندیج) می‌تواند به التیام زخم کمک کند.

3. تجویز داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب، ضد باکتری، ضد عفونی کننده و مسکن درد را تجویز کند. این داروها می‌توانند به کنترل علائم و شدت زخم کمک کنند.

اوزون تراپی چیست؟و چه کاربردی دارد؟

 

علائم و مراحل زخم بستر

پیش از بررسی راه‌های درمان زخم بستر بهتر است بدانید که زخم بستر ۴ مرحله مختلف دارد:

مرحله اول: در مرحله اول زخم قرمز رنگ است و اگر آن را لمس کنید، احساس گرما خواهید کرد. اگر پوست فرد تیره باشد ممکن است زخم در همان مرحله ابتدایی نیز هاله‌هایی از رنگ آبی یا بنفش داشته باشد. در این مرحله معمولا فرد شکایت می‌کند که منطقه آسیب دیده از پوست وی می‌سوزد یا خارش دارد.
مرحله دوم: در این مرحله زخم آسیب‌پذیرتر و دردناک‌تر شده و ممکن است باز شود و یا حتی تاول بزند. پوست اطراف زخم نیز در این حالت تغییر رنگ می‌یابد.

بهترین و سریع ترین راه درمان زخم بستر

تغییر مکرر وضعیت نشستن یا خوابیدن به درمان زخم بستر و جلوگیری از ایجاد زخم‌های جدید کمک می‌کند. درمان زخم بستر بسته به شدت آن می‌تواند در منزل یا بیمارستان صورت گیرد. سایر اقدامات خاص برای درمان زخم بستر شامل موارد زیر است:

کاهش فشار روی ناحیه مربوطه

استفاده از پدهای فومی و بالش‌های نرم برای نگه داشتن نواحی آسیب دیده و کمک به درمان زخم بستر می‌تواند مفید باشد. این وسایل می‌توانند به تغییر موقعیت بدن در حالت استراحت کمک کنند.

تمیز کردن زخم بستر

زخم بستر وقتی در مراحل اولیه است، بهتر است حتما با آب و صابون ملایم به طور منظم شسته شود. زخم‌های باز را در هر بار تعویض پانسمان با سرم سالین بشویید تا تمیز شده و عمیق‌تر نشود.

پوشاندن زخم بستر

برای درمان زخم بستر از پانسمان‌های خاص استفاده کنید. پانسمان‌هایی که ضد میکروبی یا هیدروکلوئیدی هستند یا حاوی اسید آلژینیک هستند، ممکن است بهترین گزینه‌های ممکن برای درمان زخم بستر باشند.

بیشتر بخوانید:درمان زخم بستر

 

جراحی برای درمان قطعی زخم بستر

در مواردی که زخم بستر از لحاظ گسترش در مراحل شدید باشد، ممکن است پزشک به سراغ گزینه جراحی رود. جراحی ممکن است شامل برداشتن بافت مرده، تمیز کردن زخم و بخیه زدن باشد. درمان قطعی زخم بستر گاهی ممکن است فقط با جراحی امکان پذیر باشد.

پیشگیری از زخم بستر

اگر فرد بیماری در منزل دارید که ساعات طولانی را در رختخواب یا ویلچر می‌گذراند، بهتر است هر روز پوست وی را به خصوص در نواحی استخوانی بررسی کنید تا اگر با قرمزی پوست برخورد کردید، هرچه سریع‌تر درمان را آغاز نمایید. همچنین به منظور جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر، راهکارهای زیر را نیز می‌توانید امتحان نمایید:

به رژیم غذایی فردی که ممکن است زخم بستر بگیرید بیش از پیش توجه داشته و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در آن بگنجانید. با مشورت پزشک از مکمل ‌های غذایی به ویژه مولتی ویتامین مینرال نیز می‌توانید بهره بگیرید. پودر بهبود زخم های مقاوم هیلاژن کارن نیز برای مبتلایان به زخم بستر پیشنهاد می‌شود.

درمان زخم بستر با درمان های خانگی

به منظور درمان زخم بستر راه‌های خانگی نیز وجود دارد که استفاده از عسل یکی از بهترین آنها است. عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است که در مراحل اولیه زخم بستر در تسکین آن می‌تواند موثر عمل نماید. عسل می‌تواند شدت درد و خارش را در فرد کم کرده و خطر بروز عفونت را نیز کاهش دهد. به این منظور می‌توانید یک لایه عسل طبیعی را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داده با یک باند روی آن را بپوشانید و پس از چند ساعت آن را پاک نمایید. این درمان را روزی یکبار می‌توانید امتحان کنید.

با استفاده از روغن نارگیل، آلوئه ورا و زردچوبه نیز می‌توان به ترمیم زخم بستر کمک کرد.

نکاتی در رابطه با زخم بستر

به منظور جلوگیری و همچنین درمان زخم بستر، نکات زیر را در نظر بگیرید:

در درمان زخم‌های فشاری استفاده از تشک مواج بسیار موثر است اما جابجا کردن مداوم بیمار را هر ۲ ساعت یکبار فراموش نکنید.
برای بهبود زخم بستر از پانسمان‎هایی که از جنس پلی اورتان هستند، استفاده کنید.
برداشتن بافت‌های مرده به روش جراحی، مهم‌ترین درمان در زخم بستر پیشرفته است.
اگر درمان مناسب برای زخم بستر صورت نگیرید، می‌تواند به قطع عضو نیز منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان