مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

پانسمان عسل چیست و چه مزیت هایی دارد و روش استفاده

عسل یکی از موادی است که به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی از هزاران سال پیش در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده میشده است. یکی از خواص عسل درمان زخم است که به ان پانسمان عسل نیز گفته میشود  که به بسته شدن آن کمک فراوانی می‌کند و باعث افزایش فرایند بهبود زخم می‌گردد.
پانسمان عسل

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد


عسل یکی از موادی است که به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی از هزاران سال پیش در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده میشده است. یکی از خواص عسل
درمان زخم است که به ان پانسمان عسل نیز گفته میشود  که به بسته شدن آن کمک فراوانی می‌کند و باعث افزایش فرایند بهبود زخم می‌گردد.

خواص عسل

عسل خاصیت‌های فراوانی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درمان مشکلات پوست سر

عسل به صورت رقیق شده با آب گرم در درمان سبورئیک، شوره و خارش سر به کار می‌رود. در یک آزمایش مشخص شده است، افرادی که مشکلاتی مانند خارش و پوسته پوسته شدن داشته‌اند، با استفاده از عسل رقیق شده، باعث درمان آن شده‌اند.

درمان سرفه

سازمان بهداشت جهانی از عسل به عنوان یک تسکین دهنده یاد کرده است که با ایجاد لایه محافظ باعث درمان سوزش گلو می‌شود. بر اساس تحقیقات، عسل مانند دکسترومتوفان، در بهبود سرفه و مشکلات تنفسی کودکان که بر اثر عفونت دستگاه تنفسی آن‌ها به وجود آمده، نقش مهمی دارد.

مطالعه بیشتر در زمینه : درمان زخم سوختگی در مشهد 

افزایش انرژی بدن

عسل یک ماده انرژی بخش سریع است و برای ورزشکارانی که دنبال غذای مقوی هستند گزینه فوق العاده‌ای است

درمان آفتاب سوختگی

با توجه به اینکه عسل یک ماده ترمیم کننده به شمار می‌رود، می‌تواند عمل آبرسانی را تا عمیق‌ترین لایه‌های پوستی انجام دهد. ترکیب آلوئه ورا و عسل باعث بهبود پوست آسیب دیده می‌شود و در درمان آن موثر است.

درمان زخم‌ها

مهم‌ترین خاصیت عسل، درمان زخم‌ است که به دلیل ترکیبات زیست فعال می‌تواند موثر باشد. عسل برای درمان زخم دارای این فواید است:

PH   اسیدی

عسل به دلیل داشتن PH اسیدی به بهبود زخم کمک می‌کند. هنگامی که عسل بر روی زخم قرار می‌گیرد، با وادار کردن PH اسیدی، باعث آزاد شدن اکسیژن می‌شود که به درمان زخم کمک می‌کند. همچنین PH اسیدی باعث کاهش موادی به نام پروتئازها می‌شود که این مواد روند بهبود را مختل می‌کنند.

خاصیت اسمزی

قند طبیعی موجود در عسل، باعث بیرون کشیدن آب از بافت‌های آسیب دیده می‌شود که به آن اثر اسمزی می‌گویند. این خاصیت به کاهش التهاب و تحریک جریان لنفاوی که در بهبود زخم‌ها موثر است کمک فراوانی می‌کند.

اثر ضد باکتریایی

عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و باکتری‌های موجود در زخم را از بین می‌برد. اکثر متخصصان از نوع خاصی از عسل به نام «مانوکا» استفاده می‌کنند. این عسل دارای ترکیب «متیل گلوکسال» است که به پوست و باکتری‌ها نفوذ می‌کند.

پیشنهاد ما جهت مطالعه : درمان زخم در مشهد 

عسل در درمان چه زخم‌هایی به کار می‌رود؟

فواید پانسمان عسل

عسل در درمان زخم‌های زیر موثر است:

  • عفونت فولیکول مو
  • زخم سوختگی
  • زخم معده
  • زخم دیابتی
  • زخم‌ ناشی از عمل جراحی
  • زخم‌ بستر

چگونگی درمان زخم با عسل

پانسمان عسل در اشکال پماد، ژل، آلژینات و … در دسترس است که استفاده از هرکدام از آن‌ها با توجه به نوع زخم متفاوت خواهد بود. برای درمان زخم بهتر است از عسل‌های پزشکی استفاده نمایید؛ زیرا این عسل‌ها استریل شده هستند. اگر در خانه قصد استفاده از پانسمان عسل را دارید لازم است این نکات را رعایت کنید.

  • دست‌های خود را بشویید و حتما وسایلی که استفاده می‌کنید استریل شده باشد.
  • ابتدا عسل را بر روی پانسمان بمالید؛ سپس آن را روی پوست قرار دهید. اگر زخم عمیق باشد باید ابتدا زخم را با عسل پر کنید و سپس روی زخم بگذارید. همچنین می‌توانید از پانسمان‌های آماده عسل استفاده کنید.
  • پس از گذاشتن عسل روی زخم، یک پانسمان خشک روی آن قرار دهید.
  • هنگامی که پانسمان به دلیل ترشخات زخم کثیف شد، آن را تعویض کنید.

برای درمان زخم‌های عفونی، از عسل استریل شده استفاده نمایید. به طور کل بهتر است این نوع درمان را در کلینیک‌های معتبر انجام دهید تا پزشک با توجه به نوع زخم بهترین درمان را برای شما انتخاب کند.

عوارض احتمالی درمان زخم با عسل

هر درمانی ممکن است باعث بروز عوارضی شود و درمان با عسل از این قاعده مستثنا نیست. ممکن است فرد دچار واکنش آلرژیک شود. علائم واکنش آلرژیک به عسل شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • سوزش پس از استفاده موضعی
  • التهاب شدید
  • استفراغ

طول درمان با پانسمان عسل

درمان با پانسمان عسل

با توجه به نوع زخم طول درمان متفاوت خواهد بود. پزشک پس از معاینه زخم اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

سخن پایانی

عسل خاصیت‌های فراوانی در درمان انواع بیماری‌ها دارد و همچنین به بهبود زخم کمک فراوانی می‌کند. بهتر است برای درمان از عسل‌های پزشکی استفاده و این کار را به کلینیک‌های معتبر واگذار نمایید. خانه زخم پارسیان در مشهد، با پانسمان عسل و انواع پانسمان‌ نوین در بهبود زخم‌ها کنار بیماران است و تلاش می‌کند باری از روی دوش آن‌ها بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان