مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

دبریدمان چیست و چه مزایایی دارد ؟

دبریدمان یکی از روش‌های درمان زخم است و جزو پانسمان‌های نوین به شمار می‌آید. در این درمان بخشی از بافت مرده یا عفونی شده از بدن بیمار برداشته شده تا به ترمیم طبیعی بافت کمک شود و روند بهبود آن را سرعت بخشد. دبریدمان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به آن می‌پردازیم. چه زمانی انجام دبریدمان ضروری است؟ هنگامی که یک زخم دچار عفونت مزمن می‌شود ممکن است آنتی بیوتیک‌ها و سایر روش‌های درمان زخم موثر واقع نشوند. در این حالت، افزایش عفونت ممکن است سلامت بیمار را تهدید جدی کند. دبریدمان روشی است که در این نوع عفونت موثر است و با توجه به تشخیص پزشک می‌توانید استفاده شود.
دبریدمان چیست؟

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد


دبریدمان یکی از روش‌های درمان زخم است و جزو پانسمان‌های نوین به شمار می‌آید. در این درمان بخشی از بافت مرده یا عفونی شده از بدن بیمار
برداشته شده تا به ترمیم طبیعی بافت کمک شود و روند بهبود آن را سرعت بخشد. دبریدمان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

چه زمانی انجام دبریدمان ضروری است؟

هنگامی که یک زخم دچار عفونت مزمن می‌شود ممکن است آنتی بیوتیک‌ها و سایر روش‌های درمان زخم موثر واقع نشوند. در این حالت، افزایش عفونت ممکن است سلامت بیمار را تهدید جدی کند. دبریدمان روشی است که در این نوع عفونت موثر است و با توجه به تشخیص پزشک می‌توانید استفاده شود.

مزایای دبریدمان زخم

دبریدمان زخم دارای مزایای زیر است:

  • کمک به رشد بافت سالم
  • درمان زخم
  • دیابتی
  • کاهش اسکار
  • درمان زخم عفونی
  • درمان زخم بستر

پیشنهاد ما جهت مطالعه : درمان زخم در مشهد 

نکات مهم دبریدمان

مراحل دبریدمان

مراحل دبریدمان به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول اگر سطح زخم بسته باشد، با وسایل مخصوص کمی باز می‌شود. برای این کار از روش‌های غیر تهاجمی استفاده می‌شود.
  2. در زخم‌هایی که عفونت کمی دارند، روش‌های غیر تهاجمی برای بافت‌های نکروز به کار می‌رود.
  3. تخلیه بافت‌های مرده‌ و عفونت‌های شدید با روش تهاجمی صورت می‌گیرد.

انواع دبریدمان

انواع دبریدمان

انواع دبریدمان شامل موارد زیر است و به عواملی مانند نوع زخم، سن، وضعیت سلامت کلی و احتمال عوارض جانبی بستگی دارد.

دبریدمان شارپ جراحی

این دبریدمان در شرایط کاملا استریل و در اتاق عمل انجام می‌شود و موثر ترین روش برای تبدیل زخم‌های مزمن به حاد است تا فرایند درمان از سر گرفته شود. این روش سرعت بالایی دارد و به ترمیم زخم کمک می‌کند. در زخم‌های وسیع، انجام این دبریدمان باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد؛ زیرا احتمال خونریزی بیشتر است و ممکن است کنترل شرایط برای پزشک دشوار گردد. به همین علت بهتر است این درمان در اتاق عمل انجام شود. دسترسی به امکانات بیهوشی برای این درمان، به تمرکز پزشک کمک زیادی می‌کند.

دبریدمان شارپ نگهدارنده

دبریدمان شارپ خارج از اتاق عمل انجام می‌شود. در این نوع درمان اگرچه بافت‌های مرده و نکروز جدا می‌شوند؛ اما مانند دبریدمان شارپ جراحی، تهاجمی نیست. در این نوع، پزشک بافت‌های مرده را با چشم شناسایی و با ابزاری مانند تیغ یا قیچی جدا می‌کند.

پیش از  انجام دبریدمان و پس از آن لازم است محل زخم و اطراف آن شست و شو داده شود تا احتمال عفونت کاهش پیدا کند.

دبریدمان مکانیکی

در دبریدمان مکانیکی، بافت‌های نکروز و قابل مشاهده، با روش پانسمان wer-to-dry و شستن زخم با فشار بالا است. این روش برای همه زخم‌های مزمن و حاد، استفاده می‌شود. برای انجام این پانسمان، گاز و محلول سالین روی زخم قرار می‌گیرد و گاز ترشحات را به خود جذب می‌کند. با برداشت گاز، بافت‌های نکروز نیز به آن می‌چسپند؛ اما در این روش بافت سالم نیز آسیب می‌بیند.

دبریدمان آنزیمی

کلاژن، رایج‌ترین عامل دبریدمان آنزیمی است. در این روش، آنزیم‌ها با انحلال پروتئین‌ها و تغییر آن‌ها باعث تاثیرات متفاوتی روی زخم می‌شوند. از این درمان برای زخم‌های عفونی استفاده نمی‌شود؛ زیرا درباره تاثیر آن بر روی باکتری‌ها اطلاعاتی وجود ندارد.

دبریدمان اتولایتیک

این نوع دبریدمان هنگامی رخ می‌دهد که بافت نکروز به وسیله آنزیم‌های اتولیتیک و گلبول‌های سفید از بین می‌رود. استفاده از پانسمان نوین به حفظ رطوبت مورد نیاز زخم کمک کرده و باعث تسریع روند درمان می‌شود. پانسمان عسل نیز در این درمان تاثیر دارد و باعث کاهش عفونت می‌شود.

درمان بیلوژیکی

در این روش، از لارو درمانی یا ماگوت درمانی استفاده می‌شود. لاروها بافت‌های نکروتیک را از بین برده و به بافت سالم آسیبی وارد نمی‌کنند.

نکات بعد از دبریدمان

 

نکات مهم دبریدمان

مطالعه بیشتر در زمینه : درمان زخم سوختگی در مشهد 

بهبود و ریکاوری پس از دبریدمان ممکن است ۶ تا ۱۲ هفته طول بکشد و به شدت، اندازه و محل زخم بستگی دارد. پس از دبریدمان لازم است این نکات رعایت شود:

  • خوردن غذای سالم
  • خودداری از کشیدن سیگار
  • پیگیری معاینات

کلام آخر

امروزه روش‌های مختلفی برای درمان انواع زخم‌ها استفاده می‌شود که پزشک با توجه یه سن و سابقه بیمار و همچنین نوع زخم یهترین آن را انتخاب می‌کند. شما می‌توانید برای درمان انواع‌ زخم‌های خود در مشهد به خانه زخم پارسیان مراجعه کنید و مشکل خود را حل نمایید. در این کلینیک از بهترین متد و نیرو برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود تا بیماران در مدت زمان کم بهبود حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان