مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

زخم بستر چگونه درمان می شود؟

زخم بستر یا زخم فشاری یک ضایعه است که به علت فشار ممتد و طولانی بر پوست ایجاد می‌شود. این زخم معمولا گریبان‌گیر بیماران و سالمندانی می‌شود که توانایی حرکتی کی دارند در این مقاله قصد بررسی انواع درمان زخم بستر در مشهد را داریم تا با مطالعه آن بهترین و سریع‌ترین روش  درمانی را انتخاب کنید
زخم بستر

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

معرفی زخم بستر

زخم عارضه‌ای است که در پزشکی با نام بد سور و یا زخم های فشاری نیز شناخته می‌شود. این زخم  در بیماران بستری و یا افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند شایع‌تر است. درواقع این عارضه، پوست و بافت‌هایی از بدن را به خود درگیر می‌کند که در معرض فشار و اصطکاک طولانی مدت و مداوم قرار می‌گیرند. در بیمارانی که مدت زمان طولانی را در بستر به سر می‌برند و اصطلاحا دراز کشیده اند قسمت‌هایی از بدن مانند استخوان دنبالچه، کمر، قسمت‌هایی از سر و گوش‌ها، آرنج، استخوان شانه، پشت زانو، مچ پا و پاشنه مستعد بروز زخم هستند.

در افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز اغلب قسمت‌هایی از بدن مانند استخوان دنبالچه، شانه، ستون فقرات، پشت پا و بازو ها کاندیدای مناسبی برای بروز چنین مشکلی هستند.

زخم فشاری یک ضایعه است که به علت فشار ممتد و طولانی بر پوست ایجاد می‌شود. این زخم معمولا گریبان‌گیر بیماران و سالمندانی می‌شود که توانایی حرکتی کمی دارند و یا در برخی موارد اصلا توانایی حرکت ندارند. این عارضه نیاز به درمان سریع دارد تا در طولانی مدت بیمار را با مشکلات جدی مواجه نکند. در این مقاله قصد بررسی انواع درمان زخم های بستر در مشهد را داریم تا با مطالعه آن بهترین و سریع‌ترین روش  درمانی را انتخاب کنید.

 

درجه بندی زخم

درجه بندی زخم بستر

آشنایی با درجه بندی زخم الزامی است چرا‌که درمان زخم بستر در مشهد با توجه به گستردگی آن انجام می‌شود؛ بنابراین شناخت این عارضه سبب انتخاب بهترین روش درمانی می‌شود.

پیشنهاد ما جهت مطالعه : درمان زخم بستر در مشهد 

زخم‌ با توجه به عمق و میزان درگیری پوست، به چهار درجه زیر تقسیم می‌شوند:

زخم درجه یک

زخم درجه یک که با نام  زخم بستر مرحله یک شناخته می‌شود، اولین مرحله و خفیف‌ترین نوع ابتلا به این عارضه دردناک است با قرمزی پوست آغاز می‌شود. در زخم بستر گرید یک قسمتی از بدن که دچار زخم شده است دردناک است اما پوست از هم باز نشده و فقط دچار تغییر رنگ شده است.

البته لازم به ذکر است افرادی که دارای رنگ پوست روشن هستند در ابتدای ابتلا به زخم بستر، پوستشان به رنگ قرمز دیده می‌شود؛ اما در افرادی که رنگ پوستشان تیره است معمولا ناحیه زخم شده مانند یک آفتاب‌سوختگی خود را بروز می‌دهد و یا در مواردی نیز بخش زخم شده روشن تر از رنگ پوست اصلی خواهد بود.

همچنین نقاطی از بدن که به زخم بستر درجه اول دچار هستند معمولا بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند.

خبر خوب این است که زخم بستر درجه یک با مراقبت و رفع عوامل موثر در ایجاد این عارضه به سرعت قابل درمان است؛ بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائمی مبنی بر زخم بستر با مراجعه به کادر مجرب و حرفه‌ای خانه زخم، نسبت به درمان زخم بستر اقدام کنید.

زخم درجه دو

زخم درجه دو یا زخم بستر گرید دو زمانی رخ می‌دهد که زخم بستر حاد‌تر شده و می‌توان علائمی مانند تاول‌های سطحی و یا گاهی تاول‌های ترکیده که منجر به آسیب دیدن لایه‌هایی از پوست شده است را مشاهده کرد.

در زخم بستر مرحله دو،  لایه روی پوست از بین می‌رود بنابراین زخم کمی دچار فرو‌رفتگی شده و دارای رنگ صورتی و قرمز است.

زخم درجه سه

در زخم درجه سه زخم گسترش پیدا کرده و از طرفی نیز عمق زخم زیاد است و بافت های درون آن نیز مرده‌اند؛ بنابراین در زخم بستر مرحله سه، هیدراتاسیون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مراقبت از زخم بستر گرید سه اهمیت بسیاری دارد چرا‌که این نوع زخم‌ها محل مناسبی برای عفونت‌ها محسوب می‌شوند. وقتی از بیمارانی که به زخم بستر درجه سه دچار هستند مراقبت نشود زخم وسیع‌تر شده بنابراین حیات بیمار به خطر می‌افتد.

زخم درجه چهار

همانطور که زخم بستر درجه یک خفیف‌ترین نوع این عارضه است، زخم بستر درجه چهار یا زخم بستر گرید چهار نیز وخیم‌ترین مرحله آن است. حفره ایجاد شده روی پوست در این مرحله به حدی عمیق است که علاوه بر نمایان شدن عضله و بافت و پوست، استخوان نیز مشاهده می‌شود.

در واقع زخم بستر مرحله چهار، باعث شدید‌ترین آسیب‌ها در قسمت بافت، مفاصل و تاندون متوجه بیمار می‌شود.

همانطور که در حین بررسی درجه بندی زخم بستر، به وضوع به این نکته اشاره شد که یکی از پیامد‌های جدی این عارضه در مرحله دو الی چهار، ابتلا به عفونت زخم است؛ بنابراین خانه زخم، با کادری مجرب و حرفه‌ای در صدد درمان زخم بستر در مشهد به بهترین و سریع‌ترین روش ممکن برآمده‌اند.

 

روش‌های درمان زخم

با توجه به شرایط بیمار و همچنین شدت زخم، روش‌های متعددی برای درمان زخم بستر در مشهد توسط خانه زخم پارسیان اتخاذ می‌شود؛ بنابراین در ادامه بهترین روش‌های درمان این عارضه دردناک و طاقت‌فرسا در شرایط مختلف را بررسی خواهیم کرد.

درمان زخم بستر

تغییر موقعیت

با تغییر مداوم موقعیت بیمار در بازه زمانی مشخص، فشار از نواحی مربوطه برداشته می‌شود؛ این امر در بهبود زخم‌ها بسیار موثر است و همچنین از ایجاد زخم‌های جدید جلوگیری می‌کند.

نکته: برای تغییر موقعیت بیمار به راهنمایی‎های پزشک توجه کنید و با توجه به وضعیت جسمانی بیمار نسبت به تغییر موقعیت آن اقدام کنید تا آسیبی به او نرسانید.

استفاده از پانسمان‌های نوین و پیشرفته زخم

پاسمان‌های نوین به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به فردی که دارند سبب بهبود و ترمیم زخم‌های ایجاد شده در نواحی مختلف بدن می‌شوند. همچنین استفاده از پانسمان‌های پیشرفته، زخم‌ها را از ریسک ابتلا به عفونت در امان نگه‌داشته و عفونت‌های سطحی زخم را نیز از بین می‌برند.

علاوه‌بر آلرژی‌زا نبودن و بدون عوارض بودن پانسمان‌های نوین، مهم‌ترین مزیتی که سبب محبوبیت و مقبولیت این پانسمان‌ها شده این است که روند درمان زخم را به صورت چشم‌گیری سرعت می‌بخشد.

لازم به ذکر است که انواع پانسمان‌های پیشرفته، برای بهبود زخم‌های بستر در مراحل مختلف کاربرد دارند و حتی برای زخم‌های پیشرفته درجه چهار نیز پانسمان‌های مخصوصی وجود دارد که به راحتی به ترمیم زخم می‌پردازد.

برداشتن بافت آسیب‌دیده

یکی دیگر از راه‌های درمان زخم فشاری در مشهد، برداشتن بافت آسیب‌دیده، مرده و یا عفونی است. برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد که هر‌یک از آن‌ها با توجه به نوع زخم انتخاب می‌شوند.

زمانی که از برداشتن بافت‌های آسیب‌دیده صحبت می‌شود بیشتر افراد فقط به جراحی محل و زخم فکر می‌کنند اما بهتر است بدانید که جراحی فقط یکی از چندین روشی است که می‌توان به وسیله آن بافت‌های عفونی و آسیب‌دیده را جدا کرد. استفاده از دستگاه آب با فشار بالا نیز یکی دیگر از این روش‌ها برای درمان سریع زخم  است.

در مجموعه خانه زخم پارسیان دستگاه‌های به‌روز جهت بهبود و درمان زخم بستر در مشهد موجود است که با درمان‌های اصولی بیماران را از شر این عارضه دردناک خلاص می‌کنند.

تغذیه مناسب

برای بیمارانی که دچار زخم بستر شده‌اند، داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی موادمعدنی، پروتئین و ویتامین‌ها است الزامیست؛ چرا‌که داشتن یک رژیم غذایی سالم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده بنابراین پروسه درمان زخم بستر را سرعت می‌بخشد.

نکته قابل توجه دیگر در تغدیه و رژیم غذایی افراد مبتلا به زخم بستر، نوشیدن مایعات به مقدار کافی است؛ زیرا نوشیدن مایعات نیز در بهبود سریع زخم‌ها تاثیر بسزایی دارند.

مصرف آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک پس از بررسی زخم و تشخیص پزشک برای بیمار تجویز می‌شود. از آن‌جایی که آنتی‌بیوتیک برای درمان یا پیشگیری عفونت زخم تجویز می‌شود بنابراین نوع آنتی‌بیوتیک مصرفی با توجه به شدت عفونت تجویز خواهد شد.

 

سخن پایانی

یکی از زخم‌هایی است که باید در زمان مناسب درمان شود تا مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد نکند. درمان این زخم به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که متناسب با درجه زخم، سن و سایر شرایط بیمار انتخاب می‌شود. برای درمان زخم بستر  می‌توانید خانه زخم پارسیان ( کلینیک زخم مشهد )  را انتخاب کنید تا در زمان کمتری بتوانید به شرایط مطلوب برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان