مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

لارو درمانی چیست و چه خاصیتی در درمان زخم دارد

لارو درمانی که به آن ماگوت تراپی نیز گفته می‌شود، روشی برای درمان انواع زخم‌ها است که جهت از بین بردن سلول‌های مرده استفاده می‌شود. این درمان باعث نابود شدن سلول‌های فعال نمی‌شود و آنزیمی که توسط لارو تولید می‌گردد، تنها بر روی سلول‌های مرده اثرگذار است. لارو درمانی روشی تاییدشده برای درمان زخم‌های مزمن است که در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، انگلستان و... استفاده می‌شود. استفاده از این درمان بخشی از علم پزشکی بیوتراپی است که در آن از موجودات زنده مانند زالو یا زنبور عسل برای درمان استفاده می‌شود.
لارو درمانی2

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

لارو درمانی که به آن ماگوت تراپی نیز گفته می‌شود، روشی برای درمان انواع زخم‌ها است که جهت از بین بردن سلول‌های مرده استفاده می‌شود. این درمان باعث نابود شدن سلول‌های فعال نمی‌شود و آنزیمی که توسط لارو تولید می‌گردد، تنها بر روی سلول‌های مرده اثرگذار است. لارو درمانی روشی تاییدشده برای درمان زخم‌های مزمن است که در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، انگلستان و… استفاده می‌شود. استفاده از این درمان بخشی از علم پزشکی بیوتراپی است که در آن از موجودات زنده مانند زالو یا زنبور عسل برای درمان استفاده می‌شود.

لارودرمانی چیست؟

به نوزاد کرمی شکل حشراتی مانند مگس، لارو گفته می‌شود. لاروها با استفاده از ترشحات خود به برداشتن بافت مرده و عفونی و تسریع روند بهبود زخم کمک می‌کنند. لاروهایی که برای این درمان استفاده می‌شود، لارو مگس ( Lucilia sericata)هستند که به صورت کاملا بهداشتی و استریل در آزمایشگاه آماده می‌شوند و امکان انتقال عفونت ندارند.

تعداد لاروهایی که برای درمان مصرف می‌شود به شدت زخم بستگی دارد؛ به عنوان مثال برای یک زخم کوچک ۵ یا ۶ لارو و برای زخم‌های شدید ممکن است ۵۰۰ یا ۶۰۰ لارو استفاده شود. دوره این درمان معمولا ۳ روزه است؛ اما با توجه به نوع و شدت زخم ممکن است بیشتر طول بکشد.

لاروها از بافت مرده تغذیه کرده و باعث آزاد کردن مواد خاصی در زخم می‌شوند که بافت مرده را به شکل مایع تجزیه کرده و لارو به راحتی از آن جدا می‌شود. لاروهایی که برای درمان قرار می‌گیرند تنها چند میلیمتر دارند که در طول درمان اندازه آن‌ها به ۱۲ میلیمتر افزایش می‌یابد.

پیشنهاد ما جهت مطالعه : درمان زخم در مشهد 

مکانیسم عمل لاروها

عملکرد لاروها به این شرح است:

  • در بزاق لارو، آنتی بیوتیک آلانتويین موجود است که در برابر باکترب‌ها اثر خوبی دارد.
  • لاروها با تولید آمونیاک که ضد باکتری است، PH زخم را به ۸ رسانده و از تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. این کار باعث سرعت بخشیدن بهبود زخم می‌شود.
  • موهای تیزی که روی سر زالوها قرار دارد، با تماس فیزیکی به باکتری‌ها آن‌ها را از بین می‌برند.
  • لاروها باعث خونرسانی به محل زخم می‌شوند و حرکات زیادی در زخم انجام می‌دهند. فعالیت لاروها، باعث کوچک‌تر کردن زخم می‌شود.

مزایای لارو درمانی

لارو درمانی مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  • درمان زخم‌های عفونی
  • کاهش التهاب مزمن و تسریع روند بهبود زخم
  • عدم نیاز به جراحی
  • هزینه درمان پایین
  • درمان زخم بستر
  • عدم نیاز به بستری
  • زخم دیابتی
  • درمان بوی بد زخم

 

برای درمان انواع زخم دیابت  و درمان زخم پای دیابتی در مشهد همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

مراحل لارودرمانی

مزایای لارو درمانی

در این درمان ابتدا پرستار لاروها را با پانسمان مخصوص روی زخم قرار داده و مجدد پانسمان می‌شود. پس از مدتی باید برای برداشتن آن به کلینیک مراجعه کرد؛ زیرا لاروها به مگس تبدیل و باعث ایجاد درد می‌شود. لازم است بیمار از تماس زخم با آب خودداری کند. همچنین قرار دادن زخم در فاصله نزدیک گرما مناسب نیست؛ زیرا باعث خشک شدن لاروها می‌شود.

 

برای درمان زخم بستر در مشهد همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

دو روش برای استفاده از لاروها وجود دارد:

پانسمان کیسه زیستی ( (BioBag:لاروها داخل یک پانسمان قرار گرفته که از یک کیسه توری با بافته ریز تشکیل شده است و دارای تکه‌های کوچک فوم است که به رشد حشره کمک و ترشح آن را کنترل می‌کند. پانسمان‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به نوع زخم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماگوت‌های آزاد: لاروها به صورت مستقیم بر روی زخم گذاشته و با یک پانسمان مخصوص نگهداری می‌شوند. ماهیت لاروها با توجه به نوع زخم متفاوت است.

عوارض جانبی لارو تراپی

لارو تراپی عوارض خاصی ندارد؛ اما ممکن است برخی افراد هنگام درمان درد داشته باشند که این مسئله با مصرف قرص‌های مسکن برطرف می‌شود. احساس خارش و سوزش عوارض از عوارض دیگری است که ممکن است بیمار تجربه کند.

مطالعه بیشتر در زمینه : درمان زخم سوختگی در مشهد 

سخن پایانی

ممکن است افراد تصور کنند درمان زخم با لارو مگس، خوشایند نیست و از این درمان خودداری ورزند؛ اما لارو در درمان بسیاری از زخم‌ها مفید هستند. برای استفاده از این درمان در مشهد، می‌توانید به کلینیک زخم پارسیان مراجعه کنید. در این کلینیک با استفاده از بهترین متد و نیروهای متخصص از انواع پانسمان نوین استفاده می‌شود تا افراد به راحتی زخم‌های خود را درمان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان