مشهد، چهار راه لشگر، جنب فروشگاه جانبو، کلینیک دیابت پارسیان طبقه۲ ( خانه زخم )

شماره تماس : ۰۹۱۵۹۳۷۱۰۷۵

پانسمان کلاژن چیست و 6 مورد استفاده از آن

امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در پانسمان‌های نوین، از مواد طبیعی برای ترمیم و درمان زخم‌ها استفاده می‌شود. یکی از این مواد کلاژن است که نقش مهمی در درمان زخم‌ها دارد. پانسمان کلاژن  فراوان‌ترین پروتئن داخل بدن است. انواع پانسمان کلاژن این نوع پانسمان در اشکال مختلفی وجود دارد و طریقه استفاده از آن‌ها متفاوت است.
پانسمان کلاژن

رزرو نوبت

 درمان انواع زخم توسط برترین کارشناسان زخم مشهد

 

انواع پانسمان کلاژن

این نوع پانسمان درامروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در پانسمان‌های نوین، مواد طبیعی برای ترمیم و درمان زخم‌ها به کار می‌رود. پانسمان کلاژن یکی از این پانسمان‌ها است که در اشکال مختلفی یافت می‌شود و به صورت مستقیم بر روی زخم قرار می‌گیرد. این پانسمان با جذب ترشحات اضافی زخم، روند بهبود آن را سرعت می‌بخشند و به فرد برای برگشتن به شرایط عادی کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی این پانسمان و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

طور مارپیچ به یکدیگر متصل هستند، تشکیل شده است و با حمایت از بافت‌ها و اندام‌های بدن باعث اتصال آن‌ها به استخوان می‌گردد. پانسمان کلاژن، همانطور که از اسم آن پیدا است، یک پانسمان حاوی کلاژن است که دارای بافت زنده است و معمولا منشا آن حیوانی است. از این پانسمان برای زخم‌های با ترشح زیاد تا متوسط استفاده می‌شود. درمان زخم عفونی مشهد با این پانسمان نیز امکان‌پذیر است. اشکال مختلفی وجود دارد و طریقه استفاده از آن‌ها متفاوت است.

هیدروژل‌ها

این پانسمان خاصیت مرطوب کنندگی دارد و برای زخم‌های خشک مناسب است. مرطوب بودن این زخم‌ها به بهبود زخم کمک فراوانی می‌کند. هیدروژل برای درمان زخم‌های زیر مناسب است:

  • زخم‌های جزئی
  • خراش
  • زخم‌های خشک
  • سوختگی جزئی (برای درمان زخم سوختگی در مشهد با این پانسمان خانه زخم پارسیان را انتخاب کنید)

 

عملکرد پانسمان کلاژن در ترمیم زخم

به طور حتم می دانیم که پانسمان کلاژن در بهبود زخم های مزمن یا عمیق تأثیرات قابل توجهی را از خود نشان داده است.

اما نکته اصلی این است که چه تفاوت عمده ای بین عملکرد مستقیم پانسمان های کلاژن و سایر پانسمان ها وجود دارد.

طبق مطالعاتی که در این راستا انجام شد، کلاژن یک نوعی از پروتئین ساختاری معرفی شده است که مقادیر بسیار زیادی از آن در پوست یافت می شود.

در نتیجه این که میزان پروتئین بدن شما چقدر است؟ در این مسیر درمانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

پیرو همین موضوع باید بگوییم که قرارگرفتن پانسمان کلاژن در محل زخم، منجر به تولید کلاژن می شود و بعد از آن پیشرفت چشمگیری را درهمه چیز در رابطه با پانسمان کلاژن ترمیم بافت آسیب دیده نظاره گر خواهیم بود.

به همین خاطر باید بگوییم که کلاژن ها به علت خاصیت چسبندگی، منجر به اتصال بافت ها و سلول های مختلف به یکدیگر می شوند.

بدین ترتیب این ویژگی با منشأ حیوانی بخش های بسیاری از جمله فیبرهای سفیدپوست، تاندون ها، استخوان ها و بافت های رابط را تشکیل می دهد.

علاوه بر آنچه بیان کردیم تکنولوژی های استفاده شده در پانسمان های مدرن که دارای کلاژن هستند، باعث رشد هر چه سریع تر در بافت ها و تولید مجدد مواردی مانند اتولیتیک، آنزیوژنز و ایتلیالیزاسیون می شوند.

پد کلاژن

این نوع پانسمان به صورت مستقیم بر روی زخم قرار گرفته و جزو پانسمان‌های جذبی است که نیازی به تعویض ندارد. برخی دیگر از این پدها با طناب کلاژن ترکیب می‌شوند و نحوه استفاده آن به این صورت است که طناب در داخل پارگی زخم جای می‌گیرد و روی زخم پد گذاشته می‌شود. طناب کلاژن جذب بدن می‌شود و زخم را ترمیم می‌کند. در نوع دیگر از این پانسمان، از نقره  که خاصیت آنتی باکتریال دارد، استفاده می‌شود. ترکیب نقره با کلاژن در تسریع بهبود زخم موثر است. برای درمان زخم بستر در مشهد  با این پانسمان می‌توانید به خانه زخم مشهد مراجعه کنید.

پانسمان آلژینات

پانسمان آلژینات برای تخلیه زخم و درمان زخم‌هایی که ترشح بالایی دارند استفاده می‌شود. این پانسمان به دلیل خاصیت خشک کردن، پس از قرار گرفتن بر روی زخم، مایعات را جذب کرده و به صورت ژل تغییر می‌کند. این نوع پانسمان جذبی نیست و باید تعویض شود. برای درمان زخم دیابتی در مشهد از این نوع پانسمان نیز بهره گرفته می‌شود.

موارد استفاده از پانسمان کلاژن

پانسمان آلژینات در درماان زخم‌های زیر موثر است:

  • زخم دیابتی
  • زخم وریدی
  • درمان زخم جراحی
  • زخم‌هایی با میزان تراوش شدید
  • زخم سوختگی درجه ۱ و ۲
  • زخم بستر

موارد عدم استفاده از پانسمان آلژینات

در این موارد بهتر است از پانسمان آلژینات استفاده نشود:

  • سوختگی درجه ۳
  • زخم‌های پوشیده از پوسته
  • افراد دارای آلرژی

کلام آخر

در پانسمان نوین از روش‌های زیادی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود که یکی از آن ها پانسمان کلاژن است که تاثیر زیادی در درمان زخم‌ها دارد. برای استفاده از این پانسمان در مشهد می‌توانید به خانه زخم پارسیان مراجعه کنید و از خدمات این مرکز بهره‌مند شوید. خانه زخم مشهد با استفاده از بهترین متد و متخصصین، سعی در ارائه بهترین خدمات را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه زخم پارسیان